Brkovi i zdravlje


Danas, kada živimo u svetu u kojem kao da je neko stisnuo dugme za premotavanje unapred, promene u modi postaju toliko brze da ih često i ne registrujemo. A šta se dešava s brkovima i bradom, tim "ukrasima" muškog lica koji su vekovima unazad negovali i gradili svoju manje ili više prepoznatljivu simboliku, pročitajte u nastavku teksta.


Neizbežnost, moda ili razonoda

Kod većine muškaraca brada je neizbežnost: jednostavno i prirodno izraste i, ukoliko je duži period ne obrijete, eto je takoreći niotkuda. Čitajući o istoriji brade pronašao sam da obaveza brijanja brade i brkova potiče iz starog Rima, gde je oko 300. godine pre nove ere uveo Publije Kornelije Scipion Afrikanac. Poznato je da su i stari Grci uklanjali bradu, ali ne zbog obaveze nego iz verskih razloga. U staroj Grčkoj, pored filozofa, bradu su nosili i oni koji su se odrekli svetovnih zadovoljstava. I u Persiji su muškarci puštali bradu, vezujući je u kike i ukrašavajući je zlatnim nitima. 
Dakle, u starom Rimu brijanje je označavalo da je dečak postao muškarac koji ima obavezu svakodnevnog brijanja. Rimski državnici bili su obrijani sve do ubistva Cezara, kada je Oktavijan Avgust u znak žalosti pustio bradu i tako je vratio u modu. Dužina i oblik brkova i brade postaju važni u vreme renesanse, kad se pojavljuju prve mirišljave pomade i preparati za negovanje ovih važnih ukrasa muškog lica. U to vreme postaje jasno da moda ima svoju cenu. U 19. veku u nezi brkova i brade prisutna su četiri stila, a novi modni trendovi imaju  direktnu vezu s tehničkim dostignućima. To je vreme prvih "afteršejvova", kao i britvi od livenog čelika, koji su u velikoj meri pospešili i olakšali održavanje brkova i brade.


Lokalna moda

Sa Zapada su brkovi i brada preko Vojvodine došli i kod nas. Njihova pojava vezuje se za drugu polovinu devetnaestog veka i Novi Sad, gde je polako nastajala građanska klasa po uzoru na Zapadnu Evropu. Poznato je i da je berberski zanat bio jedan od najstarih zanata u Novom Sadu. Tako je bilo sve do kraja 19. veka kada popularnost brade znatno opada. Brkovi su ostali u modi sve do Prvog svetskog rata, kada su zabranjeni najverovatnije zbog upotrebe gas-maski. Nakon Prvog svetskog rata nastaje period u kojem se naše društvo našlo na klackalici između Istoka i Zapada. To vaganje uticalo je i na popularnost brade i brkova. Pad monarhije značio je i „pad brade“, a obrijano lice ako i nije bilo obavezno dobilo je moralni aspekt. No, naredni period dovodi čuvene „čupavce“ i nova stremljenja u pop i rock kulturi koja menjaju sve iz korena. Kulturni bum, koji je s jedne strane razdvojio generacije ulickanih „matoraca“ i buntovnih „čupavih klinaca“ a s druge ujedinio mlađe generacije na globalnom nivou, opet vraća bradu u modu.

  
Brada i ja

Ja u svojoj bradi uživam i ne razmišljam mnogo o drugom njenom značenju, ali me fascinira činjenica koliko je brada kao fenomen imala važno mesto kroz istoriju društva. 
Bradu sam prvi put pustio kad sam imao šesnaest godina jer me je mrzelo da se brijem. U starom Rimu to bih možda i životom platio, dok bi u staroj Grčkoj moja brada mogla biti znak da sam pesnik, filozof ili sveštenik... Za mene je to neverovatno.
S bradom raste i vaša svest da imate bradu, a tek vremenom ona postaje deo vašeg identiteta - postajete bradonja ili brka. Mada, ako imate bradu i brkove, to ne znači obavezno da ćete biti bradonja i/ili brka. Brkovi i brada rastu i porastu, a bradonja i brka su karakterne crte koje steknete ili vam se to nikad ne desi.


Na prvoj slici sam ja sa 16 godina, kad sam imao  dugu kosu i prvi put pustio bradu i brkove. Danas, sedamnaest godina kasnije, ponosim se drugom slikom i želim da ohrabrim sve one koji se dvoume da li da puste kosu, brkove i bradu. Učini to! Puštaj i slikaj se, jer kad prođe vreme može da ti se desi što i meni, da ti kosa postane sve ređa a brada sve gušća. 

A onda pustiš bradu da bi imao i ti šta da pustiš. Šalu na stranu, znam da nekima moja brada i brkovi smetaju dok drugima nije jasno zašto ih puštam. E pa, meni se sviđa i puštam ih zbog sebe. I, ne brinem oko toga jesam li moderan sve dok sam lep😊. Smetaju mi kada jedem i često se umažem supom, ali je zato mom klincu tatina brada najomiljenija igračka. Boli, al` je lepo😊. Uz bradu lakše podnosim svoju gologlavost i, ko zna, možda nekad i zavolim svoju ćelu. Brada je zdrava iz više razloga, a najviše zbog hidratacije kože i zaštite od sunca. Brkovi i brada predstavljaju ukras i izvor zadovoljstva za one koji ih imaju.

Brkati novembar

Brada je kroz istoriju najčešće bila simbol nečega uzvišenog, a brkovi su uglavnom asocirali na muškost i hrabrost. Oni su, odvojeno ili zajedno, često ukrašavali lica božanstava, državnika, vojnika, vojskovođa, filozofa, pesnika... I uvek su imali neko značenje. Danas se na brkove i bradu uglavnom gleda kao na modni detalj. 

Da ipak nije sve baš tako jednostavno postarao se novembar. Novembar je mesec u godini kada ne bi trebalo da se brijete. Ne zbog zime, ne zbog vetra, ne zbog mode. Razlog je veoma human. Više od decenije unazad novembar je mesec koji ukazuje na potrebu redovnog zdravstvenog pregleda muškaraca. Novembar poziva na hrabrost! Zato se novembar ne brije! On pušta brkove da vijore, one brkove koji su i danas simbol muškosti. Bez želje da nekoga reklamiram, pozivam vas da se informišete o organizaciji Movembar kako biste razumeli zašto su brkovi i danas simbol hrabrosti. Pozivam vas takođe i da se ne brijete makar nekoliko dana u novembru i da, bez obzira na to imate li bradu ili nemate, zapamtite da je novembar mesec borbe protiv raka muških genitalija i prostate, bolesti koje ubijaju veliki broj muškaraca samo zato što na vreme nisu otišli na lekarski pregled. Pozivam i devojke da podsete svoje dečake da odu na preventivni pregled.

Budi brka i pregledaj se!




 

Коментари

  1. Nazdravlje ti i brada, i prvi post pre svega! :)
    Vrlo lep tekst, svasta i naucih a dodje mi da pustim brkove. Ti si prvi bradonja koji mi je smisleno objasnio zasto se voli i nosi ovaj ponos. Do skorog citanja! :))

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови